BEKENDTGØRELSE

2.1. Faglige mål Eleverne skal kunne følgende i nedenstående model:  

FAGLIGE MÅL

Problemidentifikation 

  • formulere en relevant teknisk problemstilling, som forholder sig til det givne projekt 
  • identificere faktorer, som har betydning for den tekniske problemstilling 
  • formulere spørgsmål, så det lægger op til en struktureret analyse 

Problemanalyse 

  • gøre rede for relevante faktorer/metoder 
  • indsamle viden til analyse af den tekniske problemstilling 
  • strukturere informationssøgningen til relevant fagligt stof og forholde sig kildekritisk 
  • bruge forskellige typer viden til dokumentation, eksempelvis eksterne aktører, statistik og forsøgsresultater 
  •  producere egen viden 

Produktprincip 

  • opstille relevante krav/kriterier på baggrund af undersøgelserne i problemanalysen og argumentere herfor 
  •  anvende idegenereringsteknikker 
  •  visualisere forskellige løsningsforslag på baggrund af kriterierne 
  • anvende metoder til at finde bedst egnede løsning, kravmatrix eller lignende 
  • anvende iterative processer til optimering 

Produktudformning 

  • lave visualisering af produktet, præsentation af de tekniske løsninger samt beregninger og resultater 
  • formidle et produkt vha. tekniske tegninger 
  • argumentere for løsningens delelementer på baggrund af opstillede krav/kriterier 
  • foretage og formidle relevante tekniske beregninger og data 

Produktionsforberedelse 

  • anvende planlægningsværktøjer 
  • udvælge værktøjer og apparater 
  • fremstille materiale- og styklister 
  • indsigt i virksomheders styring af produktion og kvalitet 

Realisering 

  • arbejde med forskellige materialer og komponenter, på baggrund af deres egenskaber, opbygning og egnethed 
  • håndtere enhedsoperationer, processer, bearbejdningsmetoder i det aktuelle værksted 
  • arbejde og færdes sikkert i værksted og laboratorier 
  • teste det fremstillede produkt teknisk, videnskabeligt eller i konkrete brugssituationer 
  •  vurdering af egen løsning i forhold til problemstillingen 

Derud over skal eleven kunne 

  • formidle deres arbejde mundtligt og skriftligt 
  • anvende audio- og visuelle værktøjer 
  • behandle problemstillinger i samspil med andre fag 
  • demonstrere viden om fagets identitet og metoder. 

Det konkrete faglige stof, som er en del af de faglige mål, fremgår af indholdet af nøgletemaerne og valgtemaerne nedenfor.


KERNESTOF

2.2. Kernestof 

Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. 

Kernestoffet er følgende: 

Nøgletemaer (40 pct.) 1) 

1. Projektstyring: 

  • projektstyringsværktøjer 
  • samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet 
  • mødeafvikling, herunder virtuelle møder 

2. Produktudvikling: 

  • et produkts udvikling fra idé til produktion, CAD, kvalitetsstyring og orientering om omkostninger ved indkøb og produktion 

3. Produktions- og procesovervågning: 

  • måling og indsigt i måleinstrumenter 

4. Materialeteknologi: 

  • materialers egenskaber, fremstilling, anvendelse, afprøvning og bearbejdning 

 Valgtemaer (30 pct.):

18. Produktudvikling og konstruktion, tekstil: 

  • stilhistorie 
  • frihåndstegning og it-bearbejdning 
  • produktion og indsigt i kompositioner 
  • konstruktions- og forarbejdningsteknik inden for tekstilområdet 
  • værktøjer og maskiner inden for tekstilområdet 

19. Bearbejdningsteknologi, tekstil: 

  • tekstilindustrielle arbejdsoperationer herunder teknisk dokumentation 
  • værktøjer og maskiner inden for tekstilområdet 

20. Materialelære, tekstil: 

  • indsigt i tekstilområdets materialer og deres fysiske og kemiske egenskaber samt farveriteknikker 

21. Udtryksteknologi, tekstil: 

  • tekstile udtryk og indsigt i dekorationsteknikker 
  • farvelære, herunder dens betydning for udtrykket og den fysisk/kemiske baggrund.

2.3. Supplerende stof 

Eleverne vil ikke kunne opfylde de faglige mål alene ved hjælp af kernestoffet. Stoffet skal udvælges således, at det fremdrager nye dimensioner og perspektiverer og uddyber kernestoffet, især med henblik på målopfyldelse i fordybelsesområdet, samt understøtter inddragelse af viden fra studieretningsfagene i elevens projekter. 

2.4. Omfang 

Det forventede omfang af fagligt stof er normalt svarende til 350-550 sider. Der skal indgå læsning af tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.


3.2. Arbejdsformer 

Undervisningen gennemføres som projektbaseret undervisning støttet af emneundervisning. Undervisningen er praksisnær og anvendelsesorienteret med vekselvirkning mellem teori og praktisk arbejde. 

Eleverne arbejder med tekniske problemstillinger, og der lægges lige vægt på teori og værksteds- og laboratoriearbejde. Den praktiske undervisning foregår på et niveau, der afspejler erhvervsmæssig professionalisme inden for det valgte teknikfagsområde. Der indgår forsøg, demonstrationer, fremstilling og materiale- og produktprøvning. Virksomheder inddrages i undervisningen, herunder gæstelærere, industrimesser, projektsamarbejde eller besøg. Der arbejdes med mundtlig og skriftlig formidling, og der indgår skriftlige arbejder i form af projektrapporter. 

Afsluttende omfatter undervisningen et projekt, der danner udgangspunkt for projektprøven i faget. Projektet gennemføres som gruppearbejde, medmindre helt særlige faglige eller pædagogiske hensyn gør sig gældende, gruppens størrelse må maksimalt være fire elever. Projektet gennemføres i en særlig projektperiode adskilt fra den almindelige undervisning i faget. I den sidste uge af projektperioden gennemføres der normalt ikke anden undervisning. Projektperioden indeholder ca. 90 timers undervisningstid inden for ca. otte uger. I projektperioden tilknyttes gruppen/eleven en projektvejleder. Projektet udarbejdes inden for rammerne af projektoplæg stillet af skolen. 

Projektoplæggene skal være formuleret, så de samlet dækker fagets kernestof og supplerende stof og beskriver, hvilket teknologisk eller teknisk problem der skal løses, samt oplyser eventuelle specielle forhold, krav og forudsætninger vedrørende problemets løsning. 

Gruppen/eleven vælger blandt oplæggene og udarbejder en projektbeskrivelse, der skal godkendes af skolens leder. Projektbeskrivelsen godkendes, når den er fagligt og niveaumæssigt relevant, realistisk og kan gennemføres på et professionelt grundlag inden for skolens rammer. Afleveringstidspunktet skal normalt være senest en uge inden eksamensperiodens begyndelse. 

På det fastsatte afleveringstidspunkt afleverer gruppen/eleven en skriftlig rapport, af et omfang svarende til 15 – 30 normalsider for en elev og et tillæg svarende til 5-15 normalsider yderligere pr. elev i gruppen, og enten et praktisk udført produkt eller dokumentation for et udført procesforløb. Begge dele er eksaminations- og bedømmelsesgrundlag. 

Elever, der samarbejder i en gruppe, har fælles ansvar for det afleverede, uanset om skolens leder vælger at gennemføre den mundtlige del af prøven som individuel prøve eller som gruppeprøve.

3.4. Samspil med andre fag 

Dele af kernestof og supplerende stof vælges og behandles, så det bidrager til styrkelse af det faglige samspil i studieretningen. Projektarbejdet i faget gennemføres i samspil med et eller flere af elevens fag i studieretningen og omfatter fagrelevante mål i studieområdet. 

Elevernes afslutningsprojekt inddrager viden fra andre fag i uddannelsen. Faget omfattes af det generelle samspil i studieområdet, herunder inddragelse af studieretningsfagene i de projektorganiserede arbejdsformer.


4.2. Prøveform 

Der afholdes en projektprøve med skriftlig rapport, produkt/procesforløb og tilhørende mundtlig eksamination, som efter skolens leders valg gennemføres som gruppeprøve eller som individuel prøve. Ved gruppeprøve tilrettelægges eksaminationen sådan, at der sikres grundlag for en individuel bedømmelse af den enkelte eksaminand, jf. pkt. 4.3. Når faglige forhold gør det nødvendigt, undtager skolens leder en eksaminand fra gruppeprøve. 

Projektoplæggene stilles af skolen, jf. pkt. 3.2. Før den mundtlige del af prøven sender skolen et eksemplar af gruppens/eksaminandens rapport til censor. Eksaminator og censor drøfter inden den mundtlige del af prøven, hvilke problemstillinger gruppen/eksaminanden skal uddybe. 

Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand. Ved gruppeprøve kan eksaminationstiden pr. eksaminand forkortes med op til seks minutter. Der gives ingen forberedelsestid. 

Den mundtlige del af prøven består af gruppens/eksaminandens præsentation og fremlæggelse af projektet (skriftlig rapport og praktisk udført produkt/dokumentation for procesforløb) suppleret med uddybende spørgsmål fra eksaminator. Med udgangspunkt i projektet indeholder den mundtlige del af prøven desuden en uddybende samtale, der kan omfatte relevante emner inden for hele fagets kernestof og supplerende stof. Gruppens/eksaminandens præsentation og fremlæggelse af projektet kan højst vare halvdelen af eksaminationstiden. 

4.3. Bedømmelseskriterier 

Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang eksaminandens præstation lever op til de faglige mål, som de er angivet i pkt. 2.1. Der lægges særlig vægt på: 

Generelt 

  • evne til at arbejde problemorienteret 
  • evne til at kombinere teori og praktisk arbejde i et projekt 
  • perspektivering til relevante emner inden for teknikfaget

Rapportens form og indhold 

  • bearbejdning af projektets problemstillinger 
  • planlægning og vurdering af projektforløbet 
  • dokumentations- og kommunikationsværdi, herunder overskuelighed, sammenhæng, kildehenvisninger og teknisk dokumentation 
  • fordybelsesgraden 
  • specificerede krav til produktet 
  • en fagligt begrundet argumentation for de foretagne valg 

Produktet/procesforløbet 

  • omhu og professionalisme ved fremstilling 
  • kvalitet i forhold til de opstillede krav 
  • argumentation for til- og fravalg

Mundtlig eksamination

  • den mundtlige præsentation af projektet 
  • redegørelse for de valgte løsninger 
  • demonstration af ejerskab i forhold til projektets indhold 
  • besvarelse af uddybende og supplerende spørgsmål. 

Bedømmelsen er individuel, og der gives én karakter ud fra en helhedsbedømmelse af eksaminandens præstation, omfattende den skriftlige rapport, det praktisk udførte produkt/procesforløb og den mundtlige eksamination. 

Ved prøve, hvor faget indgår i fagligt samspil med andre fag, lægges der vægt på eksaminandens evne til at: 

  • behandle problemstillinger i samspil med andre fag 
  • demonstrere viden om fagets identitet og metoder.