Inspiration og collage

Dette afsnit omhandler collager, moodboard, materiale kort og colorbar

Dette afsnit omhandler collager, moodboard, materiale kort og colorbar 

Hvad er en collage?

En collage er en kunstnerisk teknik, hvor forskellige materialer og genstande, såsom billeder, tekst, stof, avisudklip, papir, metal eller andre genstande, sættes sammen på en flade for at skabe noget nyt.

I dette afsnit kan man læse om inspirations materiale og farver

Når man arbejder med collager i forskellig form, så er det for at visualisere en stemning og en retning man ønsker at præsentere og arbejde ud fra. Man kan enten kalde det for en inspirationscollage eller et moodboard.

Den indledende inspirationsfase er vigtig og her skal du gøre hele processen meget tydelig med alle de overvejelser gruppen gør sig i idegenereringen.

Skriv overvejelserne ned i forhold til de valg der tages.

Inspirations collage

En inspirationscollage skal kunne fortælle hvilke tanker og retning man henter inspirationen fra og man kan opsætte den på mange forskellige måder.


Inspirationscollage

Inspirationscollagen er den indledende del i idegenereringsprocessen. Man prøver at arbejde med farver, stemninger, forskellige udtryk, lys og skygge, materialer, overflader m.m.

Inspirationscollagen kan indeholde forskellige områder og er ikke et endeligt valg af emne, så derfor vil man også afgrænse inspirationscollagen og udvælge den inspirationsdel man vil arbejde videre med

Efter at have udarbejdet en inspirationscollage og afgrænset den, så begynder man at forfine den, Det gør man gennem et Moodboard.

  • de farveskalaer man arbejder med
  • det tema man bearbejder
  • tendenser og strømninger
  • skabe et billede i sig selv
  • den målgruppe man ønsker at henvende sig til
  • grafisk gennemtænkt opsætning
  • man skal kunne forklare hvordan man anvender collagen
  • genrer arbejder man med casual, classic, sporty, street, urban
  • den stilart/type man går efter
  • Forskellige former for collager

    I dette fag arbejder man visuelt og derfor er det godt at lave collager man kan tale ud fra om de tanker man har gjort sig. Man kan lave collager som f.eks.:

    • Inspirationscollage
    • Farvecollage
    • Materiale collage
    • Moodboard
  • de farveskalaer man arbejder med
  • det tema man bearbejder
  • tendenser og strømninger
  • skabe et billede i sig selv
  • den målgruppe man ønsker at henvende sig til
  • grafisk gennemtænkt opsætning
  • man skal kunne forklare hvordan man anvender collagen
  • genrer arbejder man med casual, classic, sporty, street, urban
  • den stilart/type man går efter
  • Den må gerne indeholde:

  • de farveskalaer man arbejder med
  • det tema man bearbejder
  • tendenser og strømninger
  • skabe et billede i sig selv
  • den målgruppe man ønsker at henvende sig til
  • grafisk gennemtænkt opsætning
  • man skal kunne forklare hvordan man anvender collagen
  • genrer arbejder man med casual, classic, sporty, street, urban
  • den stilart/type man går efter

  • Den skal helst ikke kun indeholde:

    1. kun billeder af tøj andre har lavet
    2. kedelig og upersonlig opsætning
    3. ikke tilfældigt placeret billeder

    Inspirations collage er samlet af de strømninger og tendenser man henter inspiration i når man vil skabe en retning for kollektionen hvad enten det er interiør eller beklædning. Når man arbejder med en inspirations collage, så er det vigtigt at man kan analysere sin collage og beskrive hvad man tager ud og anvender fra collagen
    Når man starter inspirations fasen op er det vigtigt at samle mange forskellige emner der kan være til inspiration til udviklingen af det produkt man ønsker at arbejde videre med.

    Eksempel på en inspirations collage

    Inspirationscollagen er en for for en visuel brainstorm med mange ideer

    Man henter en samme ideer. som man samler på en planche og derefter afgrænser man planchen

    Moodboard

    Efter at have lavet en inspirationscollage, forfiner man processen med et moodboard.

    Man henter den afgrænsning man har lavet fra inspirationscolagen ned i et moodboard og bruger den til at komme frem til de modeller man vil designe. Man ser både på silhuetter, farver, materiale struktur og udtryk

    Hvad er et moodboard?

    Moodboards er almindeligt anvendt i en kreativ proces.
    Et moodboard rummer en bred vifte af anvendelsesmuligheder. Det kan bistå dig i at pitche idéer eller guide i en arbejdsproces. Desuden er det et fantastisk redskab til at samle inspiration og systematisere idegenereringsprocessen. 

    Der er fokus på farvepaletter, teksturer, silhouetter, mønstre samt overordnet tema og tone.

    Man kan lave et moodboard til at samle de tanker man har med opgaven og hvor man er der i processen hvor man vil til at udvælge materialerne til den endelige løsning

    Man kan sætte det op på en planche eller bare tage et billede af en tavle man har klistret alt sin inspiration på.

    Colorbar og farver

    Farver og colorbar

    Farvekortet er med til at vise de farver man vil lade indgå i modellen eller til en kollektion. Det kan også omhandle en kombination af farver til en moden og sammensætninger af farver på forskellige måder. Ud fra farvecollagen skal man både skabe en stemning og man kan hente farverne ud fra collagen

    LINKS

    Schemes Color

    Adobe Color - med HEX koder

    Pantone farvekoder Her kan man finde kortkoder

    Color bar

    I colorbar opsættes de udvalgte farver og der skal anføres farve koder fra Pantone (ISO koder). Der skal altid være koder på farverne.

    Man kan opsætte en colorbar på forskellige måder enten som vist eller med inspirations billeder ved den, som viser farveskalaen.

    Man skal altid have en colorbar med til en kollektion og her anvender tekstilbranchen Pantone-farvekoder.

    Både HEX og RGB er metoder til at definere farver i kode ligesom HTML og CSS.

    Generelt er HEX nemmere at bruge, eftersom det er kortere. I nogle tilfælde er det dog bedre at bruge RGB, da du også kan definere opacitet. Dette kan være praktisk, hvis du vil angive en lysere eller mere subtil baggrundsfarve.

    Materiale kort / inspiration

    Materiale inspirationscollage

    Man kan også lave en inspirationscollage over de materialer man ønsker at arbejde med eller man kan placere dem på selve inspirationscollage og her udvælger man materialer og mønstre der danner basis for kollektionen og man laver en inspirationscollage i forhold til emnet man vil behandle.
    I materiale collagen skal der laves stemninger omkring de materialer der anvendes i produktet og man kan også påføre de materialer der skal anvendes i det endelige produkt samt de udtryk man ønsker.

    Udover en materiale collage skal der også være et materiale kort, hvor de anvendte materialer der er anvendt i det endelige produktet er præsenteret og gerne så man kan mærke på materialerne.

    Materiale kort

    Materiale kortet er dokumentation for de materialer der er anvendt til produktet. Det skal være med de rigtige kvaliteter og gerne fremstå, så der er mulighed for at rører ved materialerne. Har man ikke materialet i de rigtige farver, så kan farverne findes på et farvekort og man kan evt. sætte de farver, man ønsker materialet i, ind under materialet, så man derved får angivet de farver man har tiltænkt til materialer.

    Der er forskellige måder man kan lave et materiale kort på.

    Det er vigtigt man har materialeprøver med i afleveringen og i rapporten, som man aflevere til censor ved eksamen

    Her ser man også på farver, mønstre og materialer

    Dette websted bruger cookies for at sikre en korrekt funktion, sikkerhed og for at give dig den bedst mulige brugeroplevelse.

    Avancerede indstillinger

    Du kan tilpasse dine cookiepræferencer her. Aktiver eller deaktiver følgende kategorier, og gem dit valg.

    De vigtige cookies er nødvendige for, at vores websted og registreringsprocessen kan fungere sikkert og korrekt.
    Funktionelle cookies husker dine præferencer for vores websted og gør det muligt at tilpasse det.
    Ydelsescookies overvåger vores hjemmesides ydeevne.
    Markedsføringscookies giver os mulighed for at måle og analysere vores hjemmesides ydeevne.