PRODUKTUDVIKLING & TENDENDER

FASE 2 - PRODUKTPRINCIP, inspiration og krav

HER FINDER MAN: 

  • Hvad er en trend
  • Trendanalyse
  • Markedsanal
  • Trend cyklus

HER FINDER MAN:

  • Skitser
  • Arb.tegning
  • Teknink teg.
  • Modeltegn.
  • Line ups

HER KAN MAN: 

  • Brainstorm
  • Idegenerering
  • Kreativ proces
  • Association

HER FINDER MAN:

  • Udsmykning af tekstiler
  • Print og tryk
  • Farvning af tekstiler
  • Broderi
  • Patchwork
  • Quiltning
  • Applikationer

HER FINDER MAN: 

  • Forskellige stilperioder 
  • Vigtige og toneangivend hændelser
  • Inspiration

HER FINDER MAN:

  • Farver til en kollektion
  • Farve psykologi
  • Colorbar
  • Farve-collage

HER FINDER MAN: 

  • Collager 
  • Moodboard
  • Colorbar 
  • Materiale kort

HER FINDER MAN:

  • EU kran
  • Tekniske krav
  • Etiske krav
  • Æstetiske krav
  • Kravmatrix / principper
  • PV-skema

FAGLIGE MÅL

Produktprincip

  • opstille relevante krav/kriterier på baggrund af undersøgelserne i problemanalysen og argumentere herfor
  • anvende idegenereringsteknikker
  • visualisere forskellige løsningsforslag på baggrund af kriterierne
  • anvende metoder til at finde bedst egnede løsning, kravmatrix eller lignende
  • anvende iterative processer til optimering


Hvad er Produktprincip

Når man skal udvikle et nyt produkt, er det vigtigt fra begyndelsen at få alle aspekter med af det problem, man skal løse eller det behov, man skal dække. Det, der oftest ligger til grund for et nyt produkt, er et behov hos en kundegruppe. I en virksomhed er salgsafdelingen meget involveret i denne proces. Dernæst er det naturligvis vigtigt at få udviklingsafdelingen involveret i produktudviklingen og produktionsafdelingen involveret i produktionen.

Kravspecifikation

Det er vigtigt, at udarbejde en kravspecifikation til produktet. 

En kravspecifikation skal klart og tydeligt beskriver kravene til produktet. I en kravspecifikation kan kravene være inddelt i kan-/skal-krav, hårde/bløde krav, kvalitative/kvantitative krav eller krav og ønsker. 

En kravspecifikation beskriver, "hvad" produktet skal kunne, ikke "hvordan" produktet skal implementeres eller konstrueres. Ofte er der en kunde eller bruger involveret i kravspecificeringen. Det er derfor vigtigt, at kravspecifikationen er skrevet i et sprog, som kunden eller brugeren forstår. Det er yderligere vigtigt, at kravene er konkrete og kvantificerbare, så det er muligt at arbejde med kravspecifikationen.

Når man skriver sine krav ind i et skema, er det en god ide at forklare hvad kravene står for og hvor vigtige de er. 

En vigtig del af kravspecifikationen er at undersøge, om der er lovmæssige krav, som vores produkt skal overholde. 

Se siden med kravmatrix


FASE 2 - PRODUKTPRINCIPPER

Tredje fase i projektet er produktprincippet. Gennem undersøgelserne i problemanalysen har eleverne fundet frem til de bedst egnede tiltag for deres løsningsforslag, og der opstilles krav til løsningen på den baggrund. Forskellige løsningsforslag bearbejdes i denne fase.

̶  "opstille relevante krav/kriterier på baggrund af undersøgelserne i problemanalysen og argumentere herfor"

Gennem problemanalysen har eleverne fundet frem til en række relevante krav/kriterier der opstilles i en overskuelig form for at give overblik over hvilke udfordringer produkt helst skal indfri. Ofte vil det se ud som om disse udfordringer løber i forskellige retninger. Derfor er det vigtigt at formulere de relevante krav/kriterier med et øje på mulige fælles løsninger. Her er det vigtigt at opstillingen er gennemført på en måde, så der er skabes klart overblik i over kravene/kriterierne og deres relevans, for at sikre at eleverne får velundersøgte og velbegrundede løsningsforslag.


̶  "anvende idegenereringsteknikker"

Det forudsættes at eleverne fra teknologiundervisningen har kendskab til og afprøvet forskellige idégenereringsværktøjer. Disse værktøjer og teknikker kan med fordel overføres til teknikfaget. Eleverne kan f.eks. anvende brainstorm, omvendt brainstorm, associationsteknik, kreativ platform eller andre idégenereringsteknikker til at komme på løsningsforslag til produktprincip. At eleverne bruger tid på denne proces sikrer, at de ikke blot griber den første og bedste idé.


̶  "visualisere forskellige løsningsforslag på baggrund af kriterierne"

Eleverne skitserer og forklarer forskellige realistiske løsningsforslag til opgaven. Hvis det opleves at løsningsforslagene kun vil bringe urealistiske produkter ind i billedet, som ikke kan testes (eller produceres), så vejledes der til at søge andre løsningsmodeller for at holde projektet på rette kurs.


̶  "anvende metoder til at finde bedst egnede løsning, kravmatrix eller lignende"

De forskellige løsningsforslag holdes op i mod de opstillede krav/kriterier, og der argumenteres for valget af løsningsforslaget på baggrund af disse. Ofte vil en kravmatrix anvendes som argument for løsningsforslag, men der findes andre egnede værktøj der kan bruges til formålet. Anvendelse af andre værktøjer kan med fordel beskrives i forhold til princip og virkemåde for at legitimere deres anvendelse.


̶  "anvende iterative processer til optimering. "

Det valgte løsningsforslag viderebearbejdes og detaljeres med stadigt fokus på de op-stillede krav/kriterier. Princippet i den iterative proces beskrives under anvendelsen for at sikre at eleven forstår både behovet for at teste om produktet vil tilgodese de relevante krav/kriterier, og for at skabe mulighed for en trinvis dokumentering af optimeringsprocessen. Den iterative proces giver også en farbare vej til den naturvidenskabelige metode ved, at der normalt optimeres ved at ændre blot én parameter/variabel ad gangen. Dette giver også mulighed for at beskrive studieområde elementer såsom Kolb's refleksions cirkel, Hermeneutik, m.m. som en del af, hvordan man danner ny viden igennem denne fase.


Hvad er produktudvikling

Produktudvikling er det forløb, som foregår i forbindelse med udvikling af et nyt produkt. 

Produktudviklingen spænder vidt inden for emner som brainstorm, kravspecifikation, markedsundersøgelse, miljø vurdering, kundekrav samt konstruktion og produktionsmetoder frem til markedsføring og salg. Det er vigtigt alle punkterne er i spil når man vil udvikle et produkt.

Gennem produktudviklingen skal man forholde sig til alle de overvejelser man har taget og prøve at implementere dem i produktløsningen, det er lige fra materialer, farver og silhuetter, til udtryk og målgrupper

PRODUKTUDVIKLINGS FASER:

  • Produktidentifikation
  • Produktbeskrivelse
  • Produktvalidering
  • Produktudvikling
  • Implementering
  • Evaluering

Hvad er de væsentlige faser i produktudviklingsprocessen?

  1. Idegenerering: Det første skridt er at generere en strøm af innovative ideer. Dette kan ske gennem brainstorming, markedsundersøgelser eller kundefeedback.
  2. Konceptudvikling: Her vurderes ideerne for deres levedygtighed. Det omfatter en foreløbig analyse af omkostninger, markedsstørrelse, og tekniske muligheder.
  3. Design og prototype: I denne fase skabes en fysisk eller digital prototype, som giver et første indblik i produktets funktionalitet og design.
  4. Testning: Prototypen testes for at identificere eventuelle fejl eller forbedringer. Dette kan omfatte brugertests eller tekniske prøver.
  5. Markedsintroduktion: Efter testning og endelige justeringer lanceres produktet på markedet.