Rapportopbygning

Projektbeskrivelse, Plagiat, Rapport opsætning og Rapportskabelon som eksempel

Her er et forslag til hvad der kan indgå i en teknik rapport. Det er ikke en skabelon, men emner der kan være væsentlige at arbejde med i projektet. I skal altid se hvad der er lagt fokus på i projektoplægget og hvad der er relevant for jer at have med i projektrapporten.

Projektbeskrivelse

En projektbeskrivelse er den første centrale del af processen fra ide til bevilling, og kan betragtes som projektets salgsmateriale. Ved at skrive en projektbeskrivelse sikrer man sig, at projektet hænger sammen allerede i idefasen, og man får et overblik over, hvornår man skal gøre hvad for at få projektet afviklet på en god måde. Samtidig er det godt at have et skriftligt materiale for gruppens samlede forståelse af projektet. Projektbeskrivelsen skrives forud for det specifikke projekt og indsættes i den indledende del af rapporten.

I projektbeskrivelsen fremlægges projektets generelle formål og udformning i detaljer, hvilket selve rapporten – ikke giver mulighed for. I skriveprocessen skal man forsørge at svare på følgende spørgsmål Hvorfor? Hvad? Hvem? Hvordan? Hvorfor? Hvorfor er projektets motivation: Hvorfor vil man lave projektet, og hvad skal verden – groft sagt – få ud af projektet?

En projektbeskrivelse er noget af det første der afleveres i et projektforløb og Den Videnskabelige Basismodel er et godt grundlag for at lave den perfekte projektbeskrivelse.  

Rapportskrivning

I en rapport samler og fremlægger man informationer om en bestemt problemstilling. Der skrives tonsvis af rapporter i det private erhvervsliv, i den offentlige administration og inden for forskningen.

Det er tit fagfolk, der skriver rapporter, og rapporterne skrives ofte til de mennesker, der skal tage beslutninger om de forhold, rapporten beskriver. Det kan være bestyrelser, foreninger, direktører, udvalg osv.

Man kan stille tre krav til en god rapport – lad os kalde dem for formelle krav

  1. Indholdet skal være fagligt relevant.
  2. Rapporten skal være let at læse og let at overskue for modtageren.
  3. Rapporten skal i sine beskrivelser af et projekt være saglig og neutral. Forfatterens holdninger kan komme til udtryk i særskilte afsnit, fx i konklusionen, og disse holdninger skal der naturligvis argumenteres for.

Den gode rapports tre hoveddele

En rapport består af tre hoveddele:

  1. Indledning med problemformulering.
  2. Redegørelse for og gennemgang af projektet.
  3. Konklusion, hvor forfatteren vurderer og perspektiverer resultaterne.

Disse tre hoveddele skal hænge så godt sammen som muligt, derved opnår man den mest læseværdige rapport. Den problemstilling, man opstiller i indledningen, skal altså forfølges gennem hele rapporten; dels i redegørelsen, dels i konklusionen. Derudover skal indledningen med problemformulering tydeligt afgrænse problemet, og indledningen skal også helst stille spørgsmål, som man ikke kan forvente, at modtageren på forhånd har svar på.

https://sprogkontoret.dk/hvilke-krav-stiller-man-til-en-god-rapport/ 


Til en eksamensrapport

Det er VIGTIGT at man samler sin rapport i en mappe eller med en spiralryg eller mappe til censor. Kopien der skal afleveres til skolen skal bare samles med en klips eller i en plastiklomme.

  • Eksamensrapporten skal uploades på IST+ Studie til den angivet tid.
  • Præsentationsmateriale skal man bare have klar til eksamensdagen

Htx - læreplaner 2017 - Tekstil


Formalia

  • Word dokument i A4 størrelse
  • Venstre margen _ 3 cm
  • Højre margen _ 3 cm
  • Margen øverst og i bund _ 3 cm
  • Linjeafstand _ 1,5
  • Skrift størrelse _ 12
  • Overskrifter autogenereres i Word
  • Skriv med en let læselig typografi
  • Sidehoved og sidefod har skrift størrelse 10
  • Skolens navn, tema og gr.nr. skal anføres i sidehoved
  • Side nr. på yderst sidekant i sidefod

Laver man rapporten i InDesign, så opsættes rapportens sider på næsten samme måde

HUSK AT HAVE GODT MED BILLEDE DOKUMENTATION MED I RAPPORTEN SAMT GODT MED MATERIALE MED TIL EN PRÆSENTATION

I rapporten skal alle bonner vedhæftes med et billede i bilag

Der skal vedlægges en materialeliste og den skal også ligge i bilag

Rapportopsætning

Dette er kun et forslag til emner i rapporten

Man kan downloade en rapportskabelon

FORMALIA

Sidehoved: Udfyld sidehoved med skolens navn, Tema, navne eller gruppenummer (for mange navne kan skabe et rodet sidehoved) og i denne rækkefølge. Sørg for at der er plads fra sidehoved og ned til rapportteksten.

Sidefod: Vigtigt med sidetal og den sættes ikke der hvor siderne samles men gerne yderst på siden for neden

Sidetal starter ved indledningen, så forside, titelblad og indholdsfortegnelse tæller ikke med

Rapportsider tæller fra indledning og til konklusion

VIGTIGT: Man printer på begge sider af papiret, og man må ikke have tomme sider i rapporten, hvis det ikke giver mening. Det handler om at spare på papirforbruget, hvis vi skal være bæredygtige!!!!!!!

Gode råd:

  • Placer sidetallet i nederste højre hjørne – det er det mest almindelige.
  • Brug almindelige tal, ikke bogstaver eller romertal.
  • Sørg for at sidetallene i opgaven stemmer overens med sidetalsangivelserne i indholdsfortegnelsen.
  • Side 1 er første opgaveside - som regel indledningen. Dvs. at en eventuel indholdsfortegnelse ikke tæller med eller skal have sidetal på.
  • Husk bilag - Hvis du har flere bilag og vælger at samle dem i et bilagsafsnit, skal de også have sidetal. Der er ikke læse pligt på bilag, så har man bilag med er det vigtigt man henviser til dem i rapporten

Sideopsætning: Lav god plads til margenerne, så teksten bliver læsevenlig, og der er plads til noter.

  • Sørg for, at din tekst har fast forkant, dvs. lige venstremargen.
  • De fleste studieguider anbefaler mindst 3.0 i margenbredde hele vejen rundt.

Gode råd til sideopsætning

  • Se i din studieordning, om der er særlige regler for din opgaves layout.
  • Vælg A4-format.
  • Vær konsekvent: marker overskrift, underoverskrift, ord og afsnit på samme måde gennem hele opgaven.
  • Vælg en læsevenlig skrifttype og en stor skriftstørrelse (fx 12 punkt eller derover). 
  • Samme tekst font gennem hele rapporten. Overskrifter og brødtekst behøver ikke være samme font
  • Sæt fra begyndelsen din tekst op med margenbredde, skriftstørrelse og anbefalet linjeafstand på 1,5, så én side tæller en normalside (fx 2400 enheder pr. side). Så kender du altid omfanget af din tekst.
  • Prioritér godt indhold og almindelig pæn sideopsætning frem for iøjnefaldende grafiske krumspring.
  • Undgå tomme sider og horeunger i din tekst
  • Formatere dine billeder, så de indgår i teksten og vælge en pæn størrelse (hvis der er behov for en stor størrelse, så henvis til bilag)

Rapportskabelon

Her starter selve rapporten

- 1. Forside: Generelt skal forsiden være indbydende og give læseren lyst til at gå igang med rapporten. Det er en god ide at have et billede af det færdige produkt med på forsiden, så læseren allerede her får en fornemmelse af hvad projektet handler om.

Derudover skal der være nogle praktiske oplysninger

HUSK: Navn på skole, fag, tema/titel, undertitel, årstal og datoer, navne på gruppemedlemmer og på vejleder

Her er et eksempel på en forside genereret i Word. 

Laver man rapporten i InDesign gælder andre regler for opsætningen, men InDesign giver det flotteste resultat.


- 2. Titelblad: Titel, tema, fag, dato for projektperiodens start og afleveringsdato, gruppe nr., navne på alle gruppemedlemmer, navn på vejleder, Sideantal på den samlede rapport, sideantal på selve rapporten (fra indledning til konklusion), sideantal på bilagssider

Underskrift for neden med alle gruppemedlemmer

Måske med et forord, så skal det indgå her inden selve rapporten er begyndt. Har man noget man vil skrive uden for rapportens kontekst som f.eks. at man vil takke nogle for at have bidraget med noget til projektet, så er det i forordet man skriver det og det kan også være på en side efter eller før titelbladet. 


- 3. Indholdsfortegnelse: Altid med overskrifter fra indhold/afsnit fra rapporten og tilsvarende sidetal. I skal autogenerere jeres indholdsfortegnelse og sikre jer den er opdateret.

Indholdsfortegnelsen giver en oversigt over, hvad rapporten indeholder; det vil sige de enkelte kapitler. I rapporter skal indholdsfortegnelsen være så detaljeret, at læseren hurtigt kan orientere sig og slå præcist op efter den. Der må ikke være fejl i indholdsfortegnelsen


HER STARTER SELVE RAPPORTEN

Rapportopsætning (dette er kun et forslag til emner i en rapport)


Fase 1: Problemidentifikation 

(Teknisk problemstilling, problemformulering)

(Afsnit 1 - Den indledende del at en rapport - problemidentifikationen)

1.0 Indledning og evt. en problemstilling - begge ca. ½ side
Beskrivelse af projektet, valg af tema, arbejdsformen og evt. gruppe medlemmerne. Indledningen skal omfatte baggrunden for opgaven og skal lede læseren ind i projektets univers og kan evt. indeholde bl.a. følgende punkter.

  • Hvilke sammenhæng indgår i opgaven, herunder projektnavn, værksteder og tidstermin og rådighedsbeløb.
  • Beskrivelse af projektgruppen og kriterier for gruppedannelse
  • Inddragelse af andre fag og hvilke viden man vil anvende
  • Beskriv emnet overordnet


1.0.1 Teknisk Problemstilling (ca. ½ side)

Problemstillingen er et underafsnit af indledningen og skal overordnet komme ind på det konkrete emne man ønsker at arbejde med og gerne uddybe med et par kilder på, hvordan det er et problem man ønsker at behandle.

En teknisk problemstilling i teknik, erstatter den samfundsmæssige problemstilling fra teknologi.

Efter problemstillingen sætter man problemformuleringen ind, så læseren har en mulighed for at se problemformuleringen i starten af rapporten. Man har selvfølgelig også problemformuleringen lige efter problemtræet i rapporten.


1.1 Problemanalyse - I analysere det emne / problem I ønsker at tage fat i. man undersøger emnet grundigt og anvender kilder til at finde validt information.

1.1.1 Problemtræ

  • Et problemtræ er ikke et krav i en teknikrapport 
  • Et problemtræ er altid godt at have med i en rapport, da det giver et overblik over det emnet man vil arbejde med
  • Et problemtræ et et analysematrix og derfor skal der altid være kilder med i problemtræet

1.2 Problemformulering 

En god problemformulering, som tager udgangspunkt i et problem, er typisk bygget op i to til tre sætning hvor den første opstiller rammen, og den sidste del lægger op til at uddybe problemet ved hjælp af kilder og finde løsninger på det. Bemærk at den anden sætning/spørgsmål lægger op til analyse, mens den sidste lægger op til vurdering.

I en god problemformulering skal man tydeligt kunne se formuleret det man har afgrænset fra et problemtræ. Den skal starte med noget analyserende fra problemtræet (altså dele fra de afgrænsede årsagerne i problemtræer) og afslutte med noget vurderende fra problemtræet (altså dele fra de afgrænsede konsekvenser/virkninger i problemtræet)

Problemformuleringens vigtigste funktion er at angive fokus for opgavens undersøgelse. Den giver en retning. Derfor skal den naturligvis være sprogligt præcis.

Eks.: Hvordan kan man……….?
Problemformuleringen beskriver hvad opgaven går ud på. Det er et styringsredskab for, hvorledes rapporten tænkes udarbejdet. Problemformuleringen kan ændres undervejs i processen og den skal omhandle det man vil undersøge gennem projektet
(Der kan være en foreløbig og endelig problemformulering)

Det er problemformuleringen der konkluderes på i rapporten

1.2.1 Arbejdspørgsmål - Lav 3-4 arbejd-spørgsmål til at styre præcist den drejning man vil tage i projektet. Her kan der være godt at lave:

  • Et redegørende spørgsmål (hvad vil vi redegøre for i projektet)
  • Et analyserende spørgsmål (hvilke emne skal analyseres)
  • Et vurderende spørgsmål (hvad skal der vurderes i projektet og konkluderes på)
  • Derudover kan man lave et data eller fakta spørgsmål

Alle arbejd-spørgsmål skal også udarbejdes fra problemtræet

(1.2.2) Hovedgrebet er omdrejningspunktet i designprocessen. Hovedgrebet er selve hoved ideen til designprojektet. Hovedgrebet kan forklares som en dynamisk problemformulering, som ændrer sig gennem designprocessen. Hoved grebet definerer konstant den aktuelle opgave.

Arbejder man med hovedgreb, så arbejder man ikke med problemformulering


Projektbeskrivelse - Handleplan og metodeafsnit
Projektbeskrivelsen lægges ned i bilag og man henviser til den i indledningen

Hvis man vil lave en god projektbeskrivelse, så tager man udgangspunkt i Den Videnskabelige Basismodel

Redegør for forløbet gennem projektet – vil der blive inddraget anden viden og evt. redegørelse for inddragelse af viden fra andre fag eller projekter. 

Under projektformuleringen fastlægges de endelige rammer for projektet.

  • Hvilke emner skal behandles i projektet? (problemformulering)
  • Hvordan vil man gribe det an (metoder der anvendes - metodeafsnit)?
  • Hvilke rammer har man til rådighed (værksteder, beløb, tid)?
  • Hvordan forventer man at afslutte projektet?

Tidsplan + revideret tidsplan - Det er mest overskueligt hvis man sætter tidsplanen op i et skema.
Begge tidsplaner må gerne ligge som bilag

Inddragelse af viden fra andre fag begrund/beskriv I hvad har anvendt fra de andre fag

Afgrænsning - Hvilke elementer behandles og hvilke behandles ikke i rapporten - evt. med begrundelse for til - og fravalg-.
Herefter er læseren af rapporten godt informeret om grundlaget for resten af rapportens indhold.
Det kan være godt med delkonklusioner gennem projektet, så det er nemmere for læseren at se hvad man kom frem til, men det gør det også mere overskueligt når man skal lave den endelige konklusion.


(Afsnit 2 - hoveddelen og den tekniske del af rapporten)

Fase 2: Problemanalyse

(Foretage undersøgelse på baggrund af problemformuleringen)

2.0 Redegørende afsnit - her redegøres for emnet i projektet man tager fat i. Det redegørende afsnit skal ikke være for langt

2.1 Analyseafsnit - Her analysere I emnet samt finder viden omkring det konkrete jeres opgave lyder på _ f.eks. handler opgaven om en stilperiode, så er det vigtigt at I får den analyseret i dette afsnit

2.2 Miljø - Her kan man inddrage FN's 17 Verdensmål. Det er vigtigt at tage de miljømæssige hensyn, da tekstilindustrien har et stort klimaaftryk

2.3 Intressent analyse og konkurrent analyse - Her kan man lave en intressent analyse i forhold til købere til produktet og lave en konkurrent analyse.


Fase 3: Produktprincipper

(Bedst egnede tiltag løsningsforslag, og der opstilles krav til løsningen og de bearbejdes i denne fase.)

3.1 Idegenerering - Hele idegenereringen er meget vigtig i faget tekstil og her skal man kunne vise og begrunde hvordan man kommer frem til en løsning på baggrund af den indhentede viden. Idegenereringen danner grundlag for hele projektet og SKAL fremstå tydeligt.

- inspirationskilder som f.eks. key objekt, trend, collage (farver, stil og form)
- præsentation af ideforslagene - herunder begrundelse for valg og fravalg (placer)
- hele skitsefasen er vigtig og her er der mulighed for at vise de forskellige forslag man er startet ud med. Husk at uddybe skitserne med tekst, så de er nemmere at forstå. 

3.1.1 Brainstorm - Må gerne ligge som et bilag - men selve det der anvendes i brainstormingen skal fremgå i rapporten og her skal begrundes hvorfor man har udvalgt det man har fra brainstorm  (se under Idegenerering)

3.1.2 Kravspecifikation + kvalitetsniveau
Opsæt der evt. i et skema for at gøre det mere overskueligt på både materialer, produkt og produktfremstilling (se under Arbejdstegning)

3.1.3 - Skitsefaser 1 og 2 (se under Arbejdstegning)

  • Skitsefase 1 er skitser over forskellige løsninger - derefter udvælger man de skitser der bedst lever op til kravene
  • Skitsefase 2 er gennemarbejdede skitser over de udvalgte skitser

3.2 Vurderingsskema - Ud fra hårde og bløde krav, fra kravspecifikationen, skal man finde den bedste løsning ud fra skitserne i skitsefase 2 (se under Arbejdstegning)

3.2.1 Valg af løsning - Herunder begrundelse for valg og fravalg af ideerne (skitserne). Du kan vælge at lave et konkret fysisk produkt (som regel er der et fysisk produkt til opgaverne), eller tegninger med beskrivelser af en ny metode. Er der mulighed for det kan man vælge at lave begge dele.
Til løsningsforslag skal der gerne være 5-10 forskellige forslag.

3.2.2 Præsentation af ideforslag
Minimum 3 skitser med tekst, der beskriver ideer og tanker. Skitser kan scannes ind og må gerne ligge som bilag i rapporten (huske at henføre i rapporten til bilag).


3.3 Colorbar – dokumentere valg af farver til modellerne med et farvekort. Det skal være med farvekoder og her bruger man gerne Pantone farvekoder (ISO koder) (se under Inspiration og collager)


3.4 Profil / målgruppe

  • Målgruppe
  • Type af produkt samt hvis det henvender sig til et bestemt køn
  • Stil (klassisk, ungt, sporty osv.)
  • Silhuet (er formen firkantet, rektangulært, rund, m.m.)
  • Prisniveau (dyrt, billigt, mellem)
  • Struktur (f.eks. overfladen af produktet _ er den ru, blank, blød, glat m.m.)
  • Kort præsentation produkter

(se under Idegenerering/målgruppesegmentering)


Fase 4: Produktudformning

(I produktudformnings fasen, præsenteres løsningskonceptet, de færdige løsningsforslag. Det præsenteres gennem tegninger, tekst, og relevante argumenter der legitimerer løsningen i forhold til de opstillede krav/kriterier.)


4.0 Modeludvikling - Her dokumenteres processen i udviklingen af den model man vil arbejde med. Der udvikles et mønster med de forskellige tilretninger man ønsker og man arbejder med de materialer man vil opsy modellen i. Man skal argumentere for de valg der træffes. Modellen skal syes op i stoud stof inden man begynder at sy den endelige model.

4.0.1 Modetegninger– farvelagt (se under Modelterning)

4.0.2 Arbejdstegning – lavet over en tegnegine og gerne med mål (ginen er i hæftet) - arbejdstegninger skal enten være lavet på PC eller være tegnet i hånden med linealer og optegnet med en tynd sort tusch 0.5-1.0 (se under Arbejdstegning)

4.0.3 Modeloversigt – opstille de forskellige modeller evt. i en kollektionsoversigt 

4.0.4 Valg af endelig model – modelkort med arbejdstegninger


4.1 Tekstilanalyse - gennem analysen fastlægges fiberform, fibertype og fibergruppe og binding på stoffet og der laves en patron over binding. Derudover laves der forskellige test af materialet i forhold til det produkt man vil anvende det til. (se under Tekstiler Generelt

4.1.1 Materialevalg - Stofklip, begrundelse for valg af materiale til produktet, dokumentation, materiale beskrivelse, tekstil-analysekort

4.1.2 Tekstilfibre afsnit - I forbindelse med tekstilanalysen kan indsættes et afsnit med de tekstilfibre der anvendes i produktet

4 .1.3 Vaskeanvisninger (altid med 5 symboler og mærkerne skal altid sidde i venstre side af tøjet)

4.1.4  Miljømærkning - angiv mærkning for dit produkt. Der er mange forskellige former for mærkningsordninger og du kan se mere om det under Miljømærkning under Tekstil undersøgelse


Fase 5: Produktionsforberedelse

(Det vigtigt, at så meget af det forberedende arbejde som muligt gennemføres. Der skal tilknyttes værktøj og arbejdsprocesser til løsningens praktisk tænkte konstruktion.)

5.0 Modeludvikling af mønstre – fra grundmønster til udvikling af endelig model

5.0.1 Konstruktion - hele konstruktionsfasen dokumenteres med tilretninger og ender ud i et produktions færdigt mønster

5.0.2 Mønsterdelsoversigt - her vises alle de mønsterdele der er med i produktet

5.0.3 Marker - der skal laves en marker over placeringen af mønster på stof

5.0.4 Materiale forbrug beregning af materiale forbrug og oplægning af anvendte mønster på stoffet samt tråd forbrug til produktet

5.1 Kalkulation + materialeliste
- udgifter til stof (kun på det brugte stof) og tilbehør + forventet salgspris
Under kalkulationen skal sytråd-forbruget også regnes med

5.1.1 AfsætningMan skal udregne en pris på produktet og komme med forslag på hvor produktet skal sælges.


Fase 6: Realisering

6.0 Procesforløb - her laves hele sy-beskrivelsen med ISO koder på maskinvalg, tekniske tegninger, evt. detalje tegning og der dokumenteres med billeddokumentation. Handler det om montering er procesforløbet det samme.

6.0.1 Produktions information - Her laves en oversigt over de anvendte maskiner samt alt det værktøj der er anvendt gennem fremstillingsprocessen


(Afsnit 3 - det vurderende afsnit)

Fase 7: Vurdering

7.0 Vurdering af løsningsforslaget - f.eks. afprøvning af produktet, vasketest, test af syninger, tryk/print test, farvningstest, slidtest. Man skal også lave også en miljømæssig vurdering i forhold til den valgte løsning. Vurdere hvor godt jeres løsning er og om der skal ske forbedringer.

Gense kravene for produktet inden konklusionen, og vurdere om de er blevet opfyldt gennem løsningen.

7.0.1 Perspektivering
Man skal perspektivere sin løsning i rapporten. Her kan man sætte sin løsning ind i et historisk perspektiv, hvor man belyser den anvendte teknologiske forhistorie samt give bud på fremtidsmuligheder.

7.1 Konklusion Sammenfatning af dine vigtigste pointer og påstande. Du skal besvare spørgsmålene i din problemformulering i konklusionen og vurdere værdien af dine resultater. Du må ikke tage nyt stof op i konklusionen, og du skal holde den ren for personlige kommentar.

7.1.1 Evaluering og refleksion - skal laves over det forløb man har været igennem. Her kan indgå personlige vurderinger, samt refleksion over forløbet


(Afsnit 4 - sider der ikke tæller med i rapportsiderne)
Kildefortegnelse - (husk kildehenvisninger/fodnoter undervejs i rapporten). Det er vigtigt med kilder, som viser man har undersøgt emnet, men det er samtidigt vigtigt at man er kildekritisk i sin undersøgelse

Figur og tabel liste - Her skal alle figur og tabeller fremstå

Bilag - der er ikke læsepligt på bilag, så alt det der ikke er nødvendig for forståelsen for rapporten , men kun er ekstra viden til rapporten, det lægger man i bilag. F.eks. brochurer, dokumenter, tidsplan, bonner, viden fra andre fag.

Plagiat

Hvad er plagiering?

Definition: Plagiering er at bruge en andens tekst som sin egen uden at lave præcise kildehenvisninger.

  • "At bruge" kan fx være at: nævne, citere, parafrasere, referere, oversætte, inddrage, analysere, fortolke, diskutere, vurdere etc.
  • "Tekst" kan uafhængigt af medie fx være: idéer, sætninger, strukturer, data, figurer, plots, billeder, grafer, tabeller, grafik, program koder, statistik, audio, video, internet streams, diagrammer, websider, bøger, sange, noder, radio- og tv-programmer, skuespil og andre forestillinger, koreografi, film, musik, bøger, artikler, e-mails, interviews, taler, breve, kunstværker, påstande, udtalelser, noter, synspunkter, teorier, udsagn etc.
  • En "kildehenvisning" kaldes også reference, litteraturhenvisning etc. En kildehenvisning skal være så præcis at man entydigt kan identificere den oprindelige kilde.

Eksempler

Plagiering kan foregå ved, at du snyder bevidst.

Plagiering kan også ske mere eller mindre ubevidst, hvis dine henvisninger til kilderne er mangelfulde.

Her er nogle eksempler på, hvad der opfattes som plagiering:

  • Hvis du låner en opgave af en medstuderende eller køber en færdig opgave fra en opgavebank på nettet og afleverer den som din egen.
  • Hvis du kopierer sætninger, fraser eller idéer fra andre, uden at lave præcise kildehenvisninger.
  • Hvis du tager specielle eller markante udtryk fra et andet værk og bruger dem i din egen opgave uden at kreditere ophavsmanden.
  • Hvis du afleverer den samme eller dele af en tidligere opgave i flere forskellige undervisningsforløb, uden at gøre opmærksom på det, og uden at du har fået tilladelse fra dine undervisere.
  • Hvis du afleverer en opgave med et mangelfuldt kildehenvisning system, så man ikke kan se, hvilke kilder du har brugt. *)Hvis du parafraserer for tekstnært, så det ligner direkte afskrift.

Hvorfor er det et problem?

Fordi underviseren skal bedømme hvad du kan!

Fordi du arbejder inden for en videnskabelig tradition, der bygger på gennemsigtighed og validitet.

Fordi det er tyveri!

  • Når du studerer på en dansk uddannelsesinstitution, arbejder du inden for en akademisk tradition hvor det forventes at du arbejder selvstændigt. Det betyder bl.a., at du skal forholde dig seriøst til de kilder, du bruger og bearbejde stoffet selvstændigt.
  • Reglerne for videnskabelig redelighed udspringer af de enkelte fagområders videnskabsetiske retningslinjer. Som studerende forventes det, at du kender til reglerne. Spørg hvis du er i tvivl, eller hvis du ikke kender dem.
  • "Krediteringen af andres og egne bidrag er afgørende for "den intersubjektive kontrollerbarhed", altså at læseren har mulighed for at verificere oplysningerne og derfor også kan opsøge kilderne."
    Citat: Rienecker, L., & Stray Jørgensen, P. (2005). Den gode opgave: Håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser. København: Samfundslitteratur, s.258
  • "Du kompromitterer din egen videnskabelige redelighed, hvis du plagierer. Hvis dine oplysninger ikke er troværdige og kontrollerbare, diskvalificerer du dig selv fra at deltage i det faglige fællesskab!" Citat: Tine W. Jensen, Center for undervisningsudvikling, AU

Når du skriver en tekst, skal det tydeligt fremgå, hvilke passager, der er et resultat af din egen tankevirksomhed og hvilke der bygger på din bearbejdning af andres viden. Så snart du bruger information, statistik, meninger, hypoteser, ideer eller grafik, som du ikke selv har udtænkt, skal du angive kilden.

Det skal du, så din læser kan se
- hvilke ideer, der er dine egne
- hvilke ideer, der stammer fra andre
- hvor du har din viden fra
- hvor pålidelige dine kilder er
Din dokumentation skal omfatte to elementer:

1. En litteratur- eller reference liste
2. Henvisninger i teksten, som refererer til listen

Der skal være overensstemmelse mellem oplysningerne i teksten og i litteraturlisten.

Du plagierer, hvis du ikke giver tilstrækkelig information i teksten til, at referencen kan identificeres i din litteraturliste.

Undgå plagiering

Du kan selv gøre meget for at undgå plagiering.

Her er nogle gode råd, der kan hjælpe dig med at undgå plagiering:

  • Husk altid at sætte citater i citationstegn og angiv kilden til citatet.
  • Så snart du bruger noget andre har skrevet eller lavet, skal du altid lave en kildehenvisning.
    Kildehenvisningen skal være så præcis, at din læser entydigt kan identificere kilden. Undersøg om der findes et regelsæt for kildehenvisninger på din uddannelse eller spørg din vejleder, hvad der kræves.
  • Når du skriver en tekst, skal det tydeligt fremgå, hvilke passager, der er et resultat af din egen tankevirksomhed, og hvilke der bygger på din bearbejdning af andres viden. Med andre ord: Fortæl din læser, når en anden kilde taler. Husk at præsentere den kilde du benytter.
  • Når du læser, er det en god idé at være omhyggelig med dine notater. Noter værk og sidetal, når du støder på vigtige passager. Det gør det nemmere for dig at lave korrekte kildehenvisninger, hvis du vil bruge et citat eller en pointe på et senere tidspunkt.
  • Du skal være loyal overfor dine kilder og anvende dem korrekt og fair. Du skal sikre dig at du gengiver din kildes menings-indhold på en dækkende måde. Du er ikke fair overfor dine kilder, hvis du fordrejer en tekst, så den mister sin oprindelige mening, eller sætter den ind i en sammenhæng som er i modstrid med forfatterens intentioner.

Konsekvenser

Plagiering er en meget alvorlig krænkelse af den videnskabelige redelighed. Derfor har mange uddannelsesinstitutioner anskaffet anti-plagieringsværktøjer, der kan scanne dine opgaver og opdage afskrift af små eller store tekstafsnit.

Hvis du plagierer, kan konsekvenserne være:

  • Du får en alvorlig advarsel
  • Du mister et eksamensforsøg
  • Du bliver bortvist midlertidigt eller permanent
  • Du får frataget din akademiske titel. Tjek hvilke regler der gælder på din egen institution!

Sådan gør du

Dokumentation

Når du skriver en tekst, skal det tydeligt fremgå, hvilke passager, der er et resultat af din egen tankevirksomhed og hvilke der bygger på din bearbejdning af andres viden. Så snart du bruger information, statistik, meninger, hypoteser, ideer eller grafik, som du ikke selv har udtænkt, skal du angive kilden.

Det skal du, så din læser kan se

  • hvilke ideer, der er dine egne
  • hvilke ideer, der stammer fra andre
  • hvor du har din viden fra
  • hvor pålidelige dine kilder er

Din dokumentation skal omfatte to elementer:

  1. En litteratur- eller reference liste
  2. Henvisninger i teksten, som refererer til listen

Der skal være overensstemmelse mellem oplysningerne i teksten og i litteraturlisten. Du plagierer, hvis du ikke giver tilstrækkelig information i teksten til, at referencen kan identificeres i din litteraturliste.

Citat

Et citat gengiver den direkte ordlyd i en anden forfatters tekst. Det er nyttigt at citere, hvis du vil underbygge en idé, give et eksempel, eller hvis det originale udsagn er særlig markant.

Længden af et citat kan strække sig fra et enkelt ord til adskillige afsnit. Kortere citater (under tre linjer) sættes i citationstegn i den løbende tekst. Længere citater markeres som regel typografisk med indrykning og linjeoverspring både før og efter eksemplet. Undersøg, hvilke regler der gælder på din institution.

Parafrase

En parafrase er en omformulering af en anden forfatters tekst.

En korrekt parafrasering er, når du bearbejder andres tanker og ideer og formulerer dem med dine egne ord og din egen sætningsstruktur. Hvis du bare bytter lidt om på sætninger og erstatter nogle ord med synonymer, plagierer du.

Den mest effektive måde at udarbejde en korrekt parafrase på er at læse originalkilden, lægge den til side og skrive, hvordan du forstår kilden med dine egne ord.

Reference-standarder

Når du udarbejder teksthenvisninger og litteraturlister, kan det være en god idé at følge en standard. En standard indeholder regler for, hvilke oplysninger der skal medtages om hver enkelt kilde, i hvilken rækkefølge de skal stå, og hvilke tegn der skal bruges til at adskille de enkelte oplysninger. Når du bruger en standard, sikrer du, at dine referencer er entydige og letlæselige.

Orienter dig i studieordningen eller studienævnets retningslinjer for at se, hvilken standard du forventes at bruge.

Det vigtigste er, at du er konsekvent, dvs. at alle dine referencer lever op til standardens krav. Det bliver betragtet som plagiering, hvis ikke læseren kan identificere de kilder, du har brugt. Det er nyttigt, hvis du tidligt i din arbejdsproces udarbejder 'mønstereksempler' på de enkelte publikationsformer (bøger, tidsskriftartikler, internetdokumenter etc.)

Der findes en række forskellige standarder. Her følger nogle eksempler på referencer udformet efter APA Style. Det er The American Psychological Association, der står bag denne reference standard. APA Style bruges især indenfor samfundsvidenskaberne.

Webside
Skov, A. (2007). Referér korrekt!: Om udarbejdelse af bibliografiske referencer. København: Danmarks Biblioteksskole. Lokaliseret den 12. januar 2009 på https://informationsstudier.ku.dk/refererkorrekt/

Bog
Rienecker, L., & Stray Jørgensen, P. (2005). Den gode opgave: Håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser. København: Samfundslitteratur.

Avisartikel
Nissen, C.S. (2008, 22. marts). Studenteroprøret løb åbne døre ind. Berlingske tidende, s.17.

Tidsskriftartikel
Andresen, B. B. (1994). Computerkulturen. Dansk sociologi, 5(2), 20-40, 59.

Film
Smith, J.D. (Producer), & Smithee, A.F. (Director). (2001). Really big disaster movie [Motion picture]. United States: Paramount Pictures.

Få mere hjælp til APA Style på Purdue Universitys hjemmeside. Her finder du eksempler på flere materialetyper. https://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/02/

Der findes en række andre standarder. De vigtigste er:

MLA Style udarbejdet af Modern Language Association, som især bruges indenfor humaniora.
Få mere hjælp til MLA Style på Purdue Universitys hjemmeside: https://owl.english.purdue.edu/owl/resource/747/01/

Harvard Style er den mest anvendte standard på verdensplan. Der står ikke nogen organisation bag til at fastlægge regler, så der kan forekomme mindre variationer fra institution til institution.
Få hjælp til Harvard Style på Anglia Ruskin universitetsbiblioteks hjemmeside: https://libweb.anglia.ac.uk/referencing/harvard.htm?harvard_id=4#4

Vancouver Style er udarbejdet af International Committee of Medical Journal Editors og bruges især på det sundhedsvidenskabelige område. Få hjælp til Vancouver Style på Monash Universitetsbiblioteks hjemmeside: https://www.lib.monash.edu.au/tutorials/citing/vancouver.html

Chicago Style udarbejdet af Chicago University Press foreligger i to versioner, the humanities style, som opererer med løbende referencer i fodnoter, og en mere traditionel version baseret på navne-år metoden med teksthenvisninger og litteraturliste.
Få hjælp til Chicago Style på Ohio State Universitetsbiblioteks hjemmeside https://library.osu.edu/documents/english/FINALlibrary_CMS.pdf

Reference håndteringsprogrammer

Et reference håndterings program kan være et meget nyttigt redskab, når du skal holde styr på og udforme dine referencer.

Spørg biblioteket, hvilke programmer du har adgang til.

I et reference håndterings program kan du

– opbygge en database over dine kilder både ved at importere fra fagbibliografier, bibliotekskataloger m.m. og ved at indtaste manuelt.

– udforme din litteraturliste efter den standard, som din uddannelsesinstitution kræver.

De mest almindelige reference håndterings værktøjer er:

– EndNote fra Thomson Researchsoft. Programmet skal installeres på computeren. Licensbelagt.

Mendeley
Udover at du som i andre referencehåndteringsprogrammer kan holde styr på den litteratur du bruger, kan du via Mendeley samarbejde med andre om indsamling og deling af referencer.

– RefWorks
Webbaseret referencehåndteringsprogram, som mange uddannelsesinstitutioner har tegnet licens på. Licensbelagt.

– Zotero fra Center for History and New Media, George Mason University. Zotero er en udvidelse til Firefox Browseren, som det er indbygget i. Du kan nemt gemme både websider og bøger i programmet. Programmet er gratis og du kan finde gode vejledninger på Zotero's hjemmeside.

– BibTeX er knyttet til tekstformateringsprogrammet LaTeX, som især bruges indenfor naturvidenskaberne. Det er et open source program, som er udarbejdet af en frivillig projektgruppe. Det består af en række pakker, som skal installeres på computeren.