
Value Proposition Canvas
HER FINDER MAN: Udvikling af et produkttilbud til en kunde
Hvad er Value Proposition Canvas eller Værditilbud:
Begrebet Values Proposition, kan forstås som en virksomhedens værditilbud – altså, summen af de problemer- eller behov virksomheden tilbyder at dække hos målgruppen?
Her arbejder man med selve produktløsningen.
The Value Proposition Canvas er et praktisk værktøj, der hjælper med at analysere forholdet mellem netop – værdigtilbuddet og målgruppes behov og ønsker.
Hvad bruger man Value Proposition Canvas til:
The Value Proposition Canvas er et praktisk værktøj, der hjælper dig med at analysere forholdet mellem netop – jeres værdigtilbud og jeres målgruppes behov og ønsker.
Value proposition" eller "værdiforslag" til den unikke værdi eller fordel, som et produkt eller en service tilbyder til sine kunder i forhold til konkurrencen. Det er den overbevisende grund til, at kunderne skal vælge netop dette produkt eller denne service frem for andre muligheder på markedet.


Value Proposition Canvas er opdelt i to dele; Kundeprofilen til højre i cirklen og Værditilbuddet til venstre i firkanten. Man kan vælge at arbejde med begge modeller i tekstil eller man kan vælge at kun arbejde med Value Proposition Canvas i forhold til produktudviklingen. Det er også godt at tage afsæt i Maslows Behovspyramide, i forhold til hvad produktet skal opfylde for målgruppen.
Value Proposition Canvas er et tillæg til Business Model Canvas, der hjælper dig med at sikre et match mellem dit produkt og kundens behov.
Value Proposition Canvas er en ramme, som kan hjælpe med at sikre, at et produkt kan sikre en værdisætning for kunden og det kunden har har behov for.
Value Proposition Canvas skal bruges til at forfine et eksisterende produkt- eller servicetilbud, eller hvor et nyt tilbud udvikles fra bunden.
Value Proposition Canvas er opdelt i to dele; Kundeprofilen til højre i cirklen og Værditilbuddet til venstre i firkanten.


Værdikort
Gevinst skabere – hvordan produktet eller tjenesten skaber kundegevinster, og hvordan det giver merværdi for kunden.
Smertestillende – en beskrivelse af præcis, hvordan produktet eller ydelsen lindrer kundernes smerter.
Produkter og ydelser – de produkter og ydelser, der skaber gevinst og lindrer smerte, og som understøtter værdiskabelsen for kunden.
Kundeprofil
Gevinster – de fordele, som kunden forventer og har brug for, hvad der ville glæde kunderne og de ting, der kan øge sandsynligheden for at vedtage et værdiforslag.
Smerter – de negative oplevelser, følelser og risici, som kunden oplever i processen med at få arbejdet gjort.
Kundeopgave – de funktionelle, sociale og følelsesmæssige opgaver, kunderne forsøger at udføre, problemer de forsøger at løse og behov, de ønsker at tilfredsstille.
Der bør oprettes en kundeprofil for hvert kundesegment, da hvert segment har forskellige 'jobs, der skal udføres', smerter og gevinster.
Smerter / Pain
Smerter er en samling af hvad der irriterer kunden før, under og efter udførelsen af opgaverne ovenfor. Smerter kan både være funktionelle (virker ikke), sociale (ser dum ud), følelsesmæssige (får det dårligt) eller ubelejlige (træls at udføre).
Eksempel: Frederik synes det er kedeligt at slå græsset (følelesmæssig smerte), ligesom han føler sig dum når han badet i sved skubber græsslåmaskinen rundt i haven (social smerte). Samtidig er det træls at fylde benzin på græsslåmaskinen (ubelejlig smerte) og rengøre samt vedligeholde maskinen (funktionelle smerter).
Gevinster / Gain
Gevinster er de fordele kunden vil opnå ved at udføre opgaverne, og kan både være i funktionelle, sociale eller følelsesmæssige. Gevinster kan både være nødvendige, forventede, ønskede og uventede.
- Nødvendig gevinst: løsningen virker ikke uden
- Forventet gevinst: løsningen er bedre
- Ønsket gevinst: løsningen gør opgaven lettere
- Uventet gevinst: løsningen er smartere
Eksempel: Frederik har opnår en nødvendig gevinst ved at græsplænen er nyklippet. Han forventer derudover at opgaven er fysisk let at løse, og ønsker at græsset bliver opsamlet undervejs. Frederik vil blive glad hvis løsningen kunne klippe græsset automatisk.

1. Funktionelle værdier
- Tidsbesparelse: Forbrugeren sparer tid.
- Simplificering: Gør det komplekse enkelt.
- Indtjening: Forbrugeren tjener penge.
- Risiko: Minimerer eller fjerner risiko.
- Organisation: Giver forbrugeren overblik.
- Integration: Skaber integration mellem systemer.
- Forbindelse: Forbinder mennesker, m.m.
- Nemmere: Reducerer den nødvendige indsats.
- Besvær: Undgår besvær.
- Besparrende: Reducerer omkostninger og sparer penge.
- Kvalitet: Opfattelsen af produktet/servicens kvalitet.
- Variation: Antallet af forskellige muligheder.
- Sensorisk: Påvirkning af de menneskelige sanser.
- Information: Informerende.
4. Egne behov
Selvtranscendens: Den eneste kundeværdi i social indflydelse er selvtranscendens, hvilket betyder at hæve sig over sin egen identitet, og forstå at man er en del af noget større. Selvtranscenens kan både være forbundet med spiritualitet, men også det simple faktum at vi får det bedre af at hjælpe andre.
3. Livsændrende værdier
- Håb: Kundeværdi, der giver forbrugeren håb for fremtiden.
- Selvrealisering: Opnå potentiale og blive den man vil.
- Motivation: Indre motivation til at nå sine mål.
- Investering: En investering i fremtidige generationer.
- Tilhørsforhold: Følelsen af at høre til i en gruppe/bevægelse
2. Følelsesmæssige værdier
- Frygt: Kundeværdi, der reducerer frygt for at noget negativt
- Belønning: Personlige gevinster og gaver.
- Nostalgi: Nostalgisk værdi, der giver gode minder om fortiden.
- Design: Flot design og æstetisk skønhed.
- Signalværdi: Værdier, overføres til personen gennem et brand.
- Wellness: Sundhed for krop og sjæl.
- Tiltrækning: Attraktivt udseende.
- Adgangsgivende: Giver adgang til lukkede områder.
LINKS:
Kundeværdi for forbrugere: https://www.gnistbranding.dk/kundevaerdi-for-forbrugere/
Hvad er Value Proposition Canvas? https://www.b2binternational.com/research/methods/faq/what-is-the-value-proposition-canvas/