Virksomhedsstrategi

De 4 P'er, SWOT analyse, Interessentanalyse, Konkurrentanalyse

Hvad er en virksomhedsstrategi? 

En virksomhedsstrategi er den overordnede plan, som mange organisationer bruger til at nå deres mål. Strategien tager højde for virksomhedens styrker og svagheder, samt de muligheder og trusler, den står overfor. En god strategi leder virksomheden i en klar og målbar retning. 

En virksomhedsstrategi eller forretningsstrategi fungerer som den referenceramme, der skal sikre en rød tråd på tværs af virksomheden og danne grundlag for alle virksomhedens beslutninger og handlinger. Den definerer den plan eller metode, som skaber retning for kortsigtede og langsigtede mål for virksomheden. 

En strategi er en sammenhængende fortælling om det sæt af indbyrdes forbudne valg, der forklarer, hvor virksomheden kommer fra, hvad den laver i praksis og hvor den er på vej hen i fremtiden.  

En strategi definerer samtidig, hvordan en virksomhed planlægger at konkurrere i sit marked. 

Virksomheder skal have et formål af forskellige årsager:

  • Det giver retning

  • Det skaber fællesskab

  • Det motiverer

  • Det giver medarbejderne en grund til at gå på arbejde og bidrage til organisationens overordnede strategi

https://www.waspcph.dk/strategi

Mission

Hvad laver virksomheden - mission?

Virksomhedens mission beskriver organisationens kernefunktion, nemlig hvad man laver [produkt/service], hvordan man laver det [processer], hvem man laver det til [målgruppe] samt hvor målgruppen befinder sig geografisk [geografi].

En mission er ikke en opgave, man som virksomhed kan løse. Den skal ses som en rettesnor for, hvordan virksomheden udfører sit arbejde på det operationelle, taktiske og strategiske niveau.

Missionen giver, ligesom virksomhedens formål, retning og guider beslutningstagning og implementering. Den adskiller sig fra din value proposition ved at være defineret indefra, hvor din value proposition er defineret med udgangspunkt i eksterne faktorer, nemlig i dine kunder.

Vision

Hvad ønsker virksomheden at opnå - vision?

En vision beskriver det fremtidige billede af virksomheden. Visionen udpeger den fælles retning, som hele virksomheden skal arbejde efter at opnå.

Hvis organisationen/virksomheden ikke har en visionær plan, er personalet ikke klar over, hvor ledelsen ønsker, at man skal bevæge sig hen i fremtiden, og hvilke mål, der skal realiseres i strategien.

En vision kan vurderes på flere kriterier:

  • Er den visionær?

  • Er den rummelig?

  • Er den unik?

  • Er den samlende?

  • Er den realistisk?

HVAD SKAL EN STRATEGI INDEHOLDE?

Når man arbejder med virksomhedsstrategi, så hold hele tiden øje med, at strategien lever op til følgende tre krav:

  • Konsistent - Der skal være en rød tråd i sammenhængen mellem strategiens elementer (formål, mission, vision og strategi)

  • Konkurrencedygtig - Det er vigtigt, at strategien sikrer organisationens fremtid og binder den sammen med stor sammenhængskraft

  • Dynamisk - Strategien skal være skarpt formuleret, men samtidig også være dynamisk i sin natur, så man hurtigt kan omstille sig til virkelighedens krav

De 4 P'er

De 4 P'er

De 4 P'er står for Product, Price, Place og Promotion og er elementer, man som virksomhed kan undersøge, hvis man skal lægge en forretningsstrategi. 

De 4P'er et Marketing mixet refererer til den strategiske kombination af forskellige variabler, som virksomheder anvender for effektivt at markedsføre deres produkter eller tjenester til målgruppen. Disse variabler, ofte kendt som de 4 p'er, og omfatter: produkt, pris, placering og promotion.

De 4 P'er står for Product, Price, Place og Promotion og er elementer, man som virksomhed kan undersøge, hvis man skal lægge en forretningsstrategi. 

De 4 P'er er et marketing mixet der refererer til den strategiske kombination af forskellige variabler, som virksomheder / projekt anvender for effektivt at markedsføre deres produkter eller tjenester til målgruppen. Disse variabler, ofte kendt som de 4 p'er, omfatter produkt, pris, placer og promotion

Produkt:

Hvad er det reelt man sælger. Måske er der tale om et fysisk produkt i form af en T-shirt, en massagebehandling som ydelse, et coaching-forløb som et online produkt, en idé til en forretning, en e-bog via mail, eller noget sjette. Derudover kan man også her under dette punkt snakke om tillægsydelser såsom garanti, service, reparation, og lignende, som er en del af det, kunderne kan gøre brug af, når de for eksempel har købt et produkt/en ydelse.

Meningen med product-parameteret er at beskrive dit produkt (eller service), samt hvordan det kan opfylde dine kunders behov og krav. Start med at definere grundlæggende elementer som:

  • Selve produktet - Funktion, kvalitet, design m.m.
  • Sortiment
  • Service
  • Type
  • Emballage
  • Brand
  • Design
  • Kvalitet
  • Funktion

Pris:

Hvad skal produktet/ydelsen koste?

Virksomheden skal både fastsætte en pris, der er realistisk og fair for kunderne at betale for, og samtidig skal det sikres, at der er tale om en pris, der som minimum kan dække omkostningerne til produktet. Det er jo vigtigt, at virksomheden også har en stabil og sund økonomi, således man kan forsyne kunden med varen og kan levere selvsamme produkt/ydelse til andre kunder. 

  • Omkostningsorienteret: Prisen sættes udelukkende med udgangspunkt i omkostninger og avance.
  • Konkurrence orienteret: Prisen fastsættes ud fra kendskabet til konkurrenternes priser.
  • Markedsføringsorienteret: Prisfastsættelsen er ud fra en vurdering af markedsforhold og herunder: målgruppe, omverdens forhold, efterspørgsel mv.

Når du har defineret dit produktet, kan du begynde at kigge på priser. Her kan du blandt andet tage højde for:

  • Grundlæggende prissætning
  • Rabatter
  • Pakkepriser
  • Kreditordninger

Place

Place-parametret kunne med fordel også kaldes distributions-parametret, da man her kigger på salgskanaler og distribution. Dog har det fået navnet 'place', da det blandt andet beskæftiger sig med, hvor produktet bliver solgt (nå ja, og så ville det også gå ud over den røde tråd at kaste et D ind i de 4 P'er); Bliver det solgt i en fysisk butik, i en webshop, via samarbejdspartnere eller et helt fjerde sted?

Her er det vigtigt at overveje din målgruppe – for eksempel om dine kernekunder er digitalt modne nok til finde dig, hvis du driver en webshop. Det er også vigtigt at have både dine priser samt dine kunders opfattelse af værdien in mente. Hvis dine priser for eksempel er høje, fordi dine produkter er meget eksklusive og af særligt høj kvalitet, skal de nok ikke ligge på hylderne nede i den lokale REMA 1000.

  • Salgs kanaler
  • Distribution
  • Fysiske butikker (B2C)
  • Webshops
  • Gennem samarbejdspartner (B2B)
  • Solgt andre steder

Man kan samtidig være opmærksom på hvor selve virksomheden ligger, da det også kan have betydning for brandet og produktionen.

Promotion

Det fjerde P beskæftiger sig med dine salgsfremmende aktiviteter – hvordan du markedsfører dine produkter. Det kan være via klassisk offline, analog markedsføring, via PR eller via online markedsføring som SEO, Google Ads, Facebook-annoncering og andre former for SoMe marketing.

Det vil næsten altid kunne betale sig at satse på flere kanaler, da forskellige kanaler egner sig til kunder forskellige steder i salgstragten (også kendt som funnel). Endelig betaler det sig også at overveje dine udgifter ved de forskellige markedsføringsaktiviteter – det skal med andre ord kunne betale sig at satse på bestemte salgsfremmende aktiviteter.

  • Markedsføring
  • Web eller analogt
  • Annoncer 
  • Product placement

https://amplify.dk/guide/marketing-mix-de-4-per/

https://pkmedier.dk/marketingmix/

SWOT analyse

Hvad er en SWOT analyse?

En SWOT-analysen anvendes i mange sammenhæng, hvor man vil se på en løsning fra forskellige vinkler. Det er et simpelt og effektivt analyseredskab til at danne sig et overblik over ens virksomheds eller projekts strategiske position.

Det er vigtigt at man undersøger forholdene i SWOT analysen og set på tiltag til at optimere eller minimere det man kommer frem til i analysen, så den får en funktion og ikke bare er en konstatering. 

Man skal få lavet en strategi for virksomheden/projektet. På den måde sættes organisationens/virksomhedens/projektets aktuelle interne ressourcer i relation til dens position i det omgivende miljø. Dette giver et godt oversigtsbillede over den aktuelle konkurrencemæssige position og strategiske handlingsmuligheder.

https://altomledelse.dk/swot-analyse/

Hvad består en SWOT-analyse

Titlen på den kendte metode kommer af de engelske betegnelser: 

  • Strenghts - Styrke
  • Weaknesses - Svaghed
  • Opportunities - Muligheder
  • Threats - Trusler 

Analysen sætter fokus på interne og eksterne faktorer samt positive og negative faktorer, der har indflydelse på virksomheden eller projektet.

  • Styrker: Det som produkt/løsningen/virksomheden gør godt
  • Svagheder: Det som produkt/løsningen/virksomheden gør knap så godt
  • Muligheder: Eksterne forhold, der kan have en positiv påvirkning på produkt/løsningen/virksomheden
  • Trusler: Eksterne forhold, der kan have en negativ påvirkning på produkt/løsningen/virksomheden

Eksempel på en SWOT-analyse

Dette eksempel kan være på alle produktløsninger. Her taget fat i en produktløsning der omhandler bæredygtighed

Når man laver en SWOT analyse, så skal man samtidig se på hvordan man kan maximere og minimere fordele og ulemper for virksomheden / produktet. (se også under Kravmatrix)

Interessentanalyse

Din titel

Her starter teksten. Du kan klikke her og begynde at skrive. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem.

Konkurrent analyse

Din titel

Her starter teksten. Du kan klikke her og begynde at skrive. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem.